Egy 2017-es uniós felmérés szerint a magyar kis és középvállalatok legnagyobb kihívásként a következő területeket jelölték meg:
- Képzett munkaerő /vezető hiánya 27%
- új ügyfelek megtalálása 26%
- Termelési és bérköltségek 13%
- versenytársak 8%
- forráshoz jutás 7%
- szabályozási környezet 5%
- egyéb 13%
Blogunkon körbejárjuk ezeket a területeket illetve a technológia és cégünk szolgáltatásainak segítségével megoldási javaslatokat kínálunk.
Hogyan találunk képzett munkaerőt?
Magyarországon ma a cégek folyamatos fejlődésének egyik legnagyobb akadálya a képzett munkaerő hiánya. Nem csak megtalálni de megtartani is nehéz a megfelelően képzett és motivált munkatársakat. Amikor személyes kapcsolatokon keresztül már nem sikerül megfelelő embert találni ott a toborzást segítő alkalmazások és a megfelelő cégek szolgáltatásai segítenek az akadályok leküzdésében.
Személyes ismerősök
A toborzás legegyszerűbb módja a munkatársak személyes ismerőseinek megkeresése. A munkatársak ismerősei, barátai között jó eséllyel találunk hasonló szamkai háttérrel rendelkezőket, és sokszor a tehetséges, motivált munkatársak ismerősei is hasonló gondolkodásúak. Éppen ezért ma már sok cég juttatásokkal is próbálja ösztönözni a munkatársait a barátok, ismerősök átcsábítására.
Állásportálok, social network
A személyes kereséssel párhuzamosan ma már ugyanolyan gyakran indul a toborzás internetes portálokon keresztül is. Sok portál külön felületet biztosít a munkaadóknak ahol nem csak álláshirdetéseket helyezhetnek el de speciális feltételek alapján célzottan kereshetnek a cég adatbázisában és közvetlen kapcsolatba léphetnek például passzív álláskeresőkkel. A legnépszerűbb portálok mint például a LinkedIn, Profession és Monster is kínál ilyen funkciókat de vannak olyan cégek akik egy bizonyos szegmensre koncentrálnak (például az IT szektorban a Techloop.io). Egyik korábbi munkahelyemen a HR segítségével több jó munkatársat is sikerült „levadásznunk”az egyik portálon keresztül.
Céges karrier oldalak
A nagyvállalatoknál gyakran használt karrier oldalak KKV esetében akkor hatékony ha a cég széles körben ismert brandet épített fel hiszen ezekre az oldalakra csak célzott kereséssel jutnak el az álláskeresők.
Szakmai fórumok
Szakmai fórumokon, konferenciákon, meetupokon remek lehetőségek adódnak a potenciális kollégák megismerésére. Mindezt ráadásul kötetlen módon ami sokszor teljesebb képet ad valakiről mint egy interjú.
Szakmai gyakorlat, duális képzés
Sok cég már a tanulmányaik alatt megpróbálja megtalálni a tehetséges fiatalokat, erre kitűnő lehetőséget kínálnak a szakmai gyakorlatok, vagy a duális képzésben való részvétel.
Toborzó cégek
Ha egyedül nem megy a toborzó és fejvadász cégek tapasztalatuknak és adatbázisaiknak köszönhetően sokszor gyorsabban találnak megfelelő jelölteket annál is inkább mert sok KKV-nak nincs dedikált toborzó munkatársa és a keresést a napi munka mellett kell megoldani.
Hogyan keltsük fel az álláskeresők érdeklődését?
A potenciális jelölteket nem elég megtalálni de vonzóvá is kell tenni a céget számukra.
Webes megjelenés
Az álláshirdetés megismerése után a legtöbb álláskereső ma már felkeresi a cég weboldalát és annak alapján szerzi első benyomását a cég arculatáról, kultúrájáról ami növelheti de akár csökkentheti is az érdeklődést a cég iránt. Egy informatív és modern weboldal is lehet az a pont ami alapján végül jelentkezik valaki az állásra.
Brand építés
Egy ismert és elismert cég sokkal könnyebben talál munkatársakat ismeretlenebb versenytársainál. A munkavállalók szempontjából azonban máshogy kell megközelíteni az arculatépítést mint például a vevők tekintetében. Itt nagy szerepet kapnak a munkakörülmények, a munkahelyi hangulat, milyen a főnök beosztott viszony, mit mondanak a cégről a most vagy korábban ott dolgozó alkalmazottak stb. Egy hosszú távra tervező cégnek ezek a szempontok nem elhanyagolhatóak.
Toborzási folyamatot támogató alkalmazások
A külföldön egyre népszerűbb toborzási folyamatot támogató alkalmazások mint például a Workable, a Bamboo HR a KKV-k körében még nem terjedtek el széles körben szemben a már most is népszerű LinkedIn Premium-mal, de ha a jelenlegi munkaerőhiány hosszabb távon fennmarad akkor az ilyen alkalmazások is sokkal keresettebbek lesznek.
Biztos, hogy egy új alkalmazott a legjobb megoldás?
Sokszor kompromisszumot kell kötni mert egyszerűen nem találunk megfelelően képzett munkatársat. De egy új alkalmazott felvétele nem is mindig a legjobb megoldás, például átmeneti terhelés (például egy nagyobb projekt) esetén. Cégünk szolgáltatásai is pontosan erre a problémakörre kínálnak megoldást, hiszen olyan tapasztalt IT vezetők támogatását teszi elérhetővé rugalmas formában amelynek megszerzése egyébként nehéz, költséges és hosszadalmas lenne. Mindamellett coaching szolgáltatásunkkal elősegítjük a céges munkatársak vezetővé válását ami a képzettség mellett az elkötelezettséget is növeli.