Sok szó esik mostanában a Digitalizációról, Digitális Transzformációról, Ipar 4.0-ról, Digitális Gazdaságról, az ember néha elgondolkodik nem egy újabb lufi fújódik-e a szemünk előtt….
Eredetileg magamnak próbáltam helyrerakni hogy akkor most mi micsoda, de miután elolvastam pár posztot arra gondoltam esetleg másnak is segít tisztá(bba)n látni ha helyretesszük a dolgokat.
A digitalizáció az egy új találmány?
Semmiképp. Amióta számítógépek vannak azóta folyik a céges folyamatok digitalizálása. A termelés hatékonyabbá tétele automatizált folyamatokkal, a raktározási folyamatok felgyorsítása számítógépes rendszerekkel vagy az adminisztratív folyamatok kiváltása vállalatirányítási rendszerekkel évtizedek óta zajló folyamatok, ez mind digitalizáció.
Azok a cégek akik korábban kezdték azok (sokáig) hatékonyabban működtek és a versenytársak előtt jártak. Azonban a folyamatos fejlődés sokszor olyan komplex informatikai rendszereket eredményezett, amelyek fenntartása egyre költségesebb és nehezebb lett. Így sokszor a későn ébredők vagy tiszta lappal indulók egyszerűbb, hatékonyabb digitális hátországot tudtak kialakítani. Sok cég ezért vágott bele (vagy kényszerült) informatikai rendszereinek nagymértékű átalakításába (lásd nagyvállalati SAP projektek fénykora, SOA projektek).
Akkor a digitális transzformáció az informatikai rendszerek radikális átalakítása?
Nem. Az én olvasatomban csak akkor beszélünk digitális transzformációról ha az üzleti folyamat változik meg radikálisan, informatikai rendszerek segítségével. Ha például egy app segítségével átugorjuk az értéklánc egyes lépéseit (lásd Uber, Transferwise) vagy egy új üzleti modellt alakítunk ki egy informatikai szolgáltatással (lásd Netflix vs DVD kölcsönzők, LinkedIn vs fejvadászok).
A digitális transzformáció sem teljesen újkeletű dolog. Karrierem egyik meghatározó élménye volt, hogy részt vehettem a GE Lightingban egy termelésirányítási rendszer elkészítésében ami lehetővé tette a napi szintű tervezést. Ezt később kiegészítettük egy raktárkezelő rendszerrel ami felgyorsította a raktározási folyamatot más projektek pedig az értékesítést tették rugalmasabbá. Rövidebb szállítási határidők, növekvő készletforgalom de több ráfordítás a gyárósorokon. A mai napig csodálom azokat a gyártásért felelős kollégákat akiknek kipattant a fejéből az ötlet. Ezeket a projekteket is joggal nevezhetjük digitális transzformációnak.
De hol végződik a digitalizáció, hol kezdődik a digitális transzformáció?
Na ez egy nehezebb kérdés. Ha egy cég a könyvelését Dynamicsban vagy SAP-ban végzi az digitalizáció, de ha egy vállalat centralizálja és kiszervezi a könyvelését és ehhez átalakítja a vállalatirányítási rendszerét az már digitális transzformáció.
A digitalizáció hatékonyabbá teszi az üzleti folyamatokat, a digitális transzformáció megváltoztatja a játékszabályokat.
De tény, hogy vannak esetek amikor nehezebb eldönteni hogy melyik kategóriáról beszélünk. Számomra az ökölszabály az hogy, lényegesen átalakul-e több üzleti folyamat is amellett, hogy egy alkalmazás kerül bevezetésre / átalakításra vagy sem.
Akkor miért beszél most mindenki a digitális transzformációról?
Mert a belépési küszöb sokkal alacsonyabb lett. Modern informatikai technológiák és fejlesztési mödszerek segítségével egy startup hónapok alatt fejreállítja a jól bevált gyakorlatokat, kisebb befektetéssel. Az interneten keresztül pedig sokkal nagyobb vevőkörhöz tud eljutatni mint korábban. Fintech cégek fenyegetik patinás bankok bevételeit, MI által hajtott appok veszik el orvosi diagnosztikai cégek piaci részesedését, még az IT cégek sincsenek biztonságban, gondoljanak csak a “Robotic process automation”-re. Míg a 90-es évek végén több mint egy évig fejlesztettük a napi termeléstervező rendszert ma agilis módszerekkel akár naponta lehet új funkciókkal bővíteni az alkalmazásokat.
Persze, a konkurenciát midig is figyelni kellett, de 20 évvel ezelőtt egy banknak volt ideje stratégiát módosítani mielőtt egy konkurrens érezhető kockázatot kezdett jelenteni ls a DVD kölcsönzőknek is elég volt a környéket figyelni hogy nyílt-e újabb bolt.
Persze nem minden terméket vagy szolgáltatást lehet alkalmazásokkal kiváltani, üzemanyagot és fogaskereket sem lehet alkalmazással helyettesíteni (ezekre más diszruptív megoldások jelentenek kockázatot). Ennek ellenére egy cég sem dőlhet hátra, az értéklánc számos pontján vannak olyan informatikai megoldások amik radikálisan átalakítják az üzletmenetet. Attól hogy webshopon áruljuk a termékeinket még nem beszélhetünk digitális transzformációról, de ha ezzel kikerüljük a disztribútorokat és átállunk a direkt értékesítésra akkor mindenképp. Márpedig egy webshopot (a termékek számától függően) akár pár nap alatt is fel lehet építeni…
Akkor most a digitalizáció vagy a digitális transzformáció a cél?
Egy tapasztalt Philipses vezetőtől tanultam, hogy a helyes válasz mindig: it depends azaz attól függ. De viccet félretéve a megfelelő eszközt az adott szitációhoz kell választani:
Ha lépést akarunk tartani a piaccal akkor digitalizálni kell. Ha le akarjuk hagyni a versenytársakat akkor digitális transzformációra van szükség.
A digitalizáció a digitális transzformáció előfeltétele de még ennél is fontosabb előfeltétel a megfelelő vállalati kultúra. Ha nincs benne a vállalat génjeiben az (akár radikális) új megoldások keresése és bevezetése attól még lehet sikeres a cég – legalábbis egy darabig – de sokkal nagyobb bajban lesz egy diszruptív technológia megjelenése esetén. Ezekből pedig mostanában egyre több van. Tehát a válasz a fenti kérdésre egy másik kérdés:
A versenytársak előtt akar haladni vagy mögöttük?